Actueel

Geen stenen woestijnen meer

Verrijkte Schoolpleinen Bericht
Gepubliceerd op: 06-12-2023

Grote ambitie in provincie Groningen voor duurzame, gezonde, kunstzinnige, groene pleinen die uitnodigen tot bewegen

Ruim zestig procent van de basisscholen in Nederland heeft een vrijwel volledig versteend schoolplein. Dat bleek eerder dit jaar uit een peiling van IVN Natuureducatie onder ruim duizend ouders en leerkrachten. In Groningen bleken nog veel stenen woestijnen te zijn. Daar willen IVN Groningen, Landschapsbeheer Groningen, Huis voor de Sport Groningen, Stichting Kunst & Cultuur en GGD Groningen nu verandering in brengen met het project ‘Groningse schoolpleinen verrijkt', waarvoor ze vandaag de samenwerkingsovereenkomst tekenden. 

School, en in het verlengde daarvan het schoolplein, is dé plek waar kinderen een groot deel van hun tijd doorbrengen. Een omgeving waar zowel kinderen als de natuur tot bloei komen, zou vanzelfsprekend moeten zijn. De ambitie is dan ook dat alle basisscholen in de provincie een verrijkt plein krijgen. 

Een verrijkt schoolplein

Het doel van dit project is een actieve en gezonde leefstijl onder Groningse basisschoolkinderen bevorderen door het ontwikkelen van natuurlijke schoolpleinen die multifunctioneel gebruikt kunnen worden: verrijkte schoolpleinen. Een verrijkt schoolplein heeft een rijke speel- en leeromgeving die beweging stimuleert, een beroep doet op creativiteit en verbeeldingskracht. Een omgeving die aansluit bij kinderen en waar ze op een speelse manier in contact komen met gezonde en duurzame keuzes van voeding en voedsel.

Grote ambitie voor de provincie 

Er zijn twee pilotscholen uitgekozen voor dit project: openbare basisschool Hiliglo uit Holwierde en Christelijke Basisschool Rehoboth uit Oldekerk. Deze scholen worden door de partners begeleid om samen met de leerlingen, ouders en de buurt te komen tot een verrijkt schoolplein dat ook gebruikt kan worden voor buitenlessen. Want het eindigt niet bij de opening van het nieuwe plein; de leerkrachten krijgen ook trainingen aangeboden om de omgeving te gebruiken voor hun lessen. Met deze pilots ontwikkelen de partners een Groningse aanpak om schoolpleinen integraal te verrijken en ze zijn dan ook blij dat deze scholen hebben toegezegd om mee te doen.

Goed voor de kinderen en de natuur

Uit onderzoek blijkt dat verrijkte schoolpleinen bijdragen aan de fysieke en mentale gezondheid van kinderen; het is goed voor de concentratie, het geheugen en de leerprestaties. Een creatieve, natuurlijke omgeving met planten en bomen in plaats van tegels is bovendien niet alleen beter voor de leerlingen, maar ook voor de lokale biodiversiteit en het klimaat. Het voorkomt hittestress en wateroverlast. 

Dit project is onderdeel van het Gronings Provinciaal Beweegakkoord en wordt financieel mogelijk gemaakt door bijdragen van de provincie, gemeenten en de deelnemende scholen.